Profil savremenog muslimana
Uzvišeni
Allah u Kur'anu je objavio: Da li je bolji onaj koji je temelj zgrade
svoje postavio na strahu od Allaha i u želji da Mu se umili – ili onaj
koji je temelj zgrade svoje postavio na rub podlokane obale koja se
nagnula, da se zajedno s njim u vatru džehennemsku sruši? – A Allah neće
ukazati na Pravi put narodu koji sam sebi nepravdu čini. (Et-Tevba,
109.)
S
obzirom na ulogu koju je Uzvišeni Stvoritelj odredio čovjeku, islam
veliku pažnju posvećuje izgradnji ljudske ličnosti koja će biti dostojan
nosilac Božanskog emaneta. Koje to onda osobine treba da posjeduje
namjesnik Božiji na Zemlji, e da bi iznio emanet koji mu je povjeren i
da bi se ostvario i potvrdio kao ličnost i koristan član društvene
zajednice?
Baveći
se ovom tematikom, u turbulentnim vremenima prve polovice dvadesetog
stoljeća, koja su bila obilježena stagnacijom i dekadencom islamskog
ummeta, i pokušavajući portretirati profil muslimana koji će se moći
nositi sa svim životnim izazovima i koji će znati ponuditi islamski
odgovor i rješenje na mnogobrojne društvene probleme, poznati
muslimanski intelektualac i aktivista, Hasan el-Bena, spomenuo je deset
temeljnih vrijednosti i osobina islamske ličnosti.
Hasan
el-Bena je spomenuo sljedeća svojstva: ispravna akida (vjerovanje),
ibadet, stalni samoobračun, postojan ahlak, čuvanje vremena i
planiranje, zdravo i snažno tijelo, svestrano obrazovanje, mogućnost
privređivanja i služenje ljudima.
Spominjući
ova svojstva, Hasan el-Bena želio je naglasiti da je u muslimanskim
društvima koja su stenjala pod čizmom kolonijalizma i opće zaostalosti,
ponajprije izgubljena muslimanska ličnost, pa stoga za njom prvo treba i
tragati. A prvo što je izgubljeno kod muslimanske ličnosti jesu iskrena
vjera, islamski moral, uzvišene težnje i snaga volje i želje da se
pozitivno djeluje u društvu i da se bude spremno na odricanje i žrtvu za
uzvišene vrijednosti, jer je bez toga nemoguće zamisliti bilo kakvo
buđenje, preporod i napredak.
Život bez vjere i ibadeta je besmislen
Islamsko
vjerovanje je ono što određuje kompletan život muslimana i muslimanke.
Razumjeti islamsku akidu i Allahova imena i svojstva znači istinski
uživati u životu, biti sretan, biti siguran u nafaku, biti smiren, ali
istovremeno biti aktivan, biti dobročinitelj i od koristi svim ljudima.
Kada je jedan siromašni musliman upitan šta jede i kako se hrani, on je u
svom odgovoru pokazao ispravnost razumijevanja vjere i života i snagu
svoga ubjeđenja. Odgovorio je: ''Hranim se iz riznica Vladara svih
svjetova do kojih lopov ne može doći, niti puteve do tih riznica poznaje
škrtica.'' Stoga, nije čudo što su islamski učenjaci s ushićenjem
govorili: ''Islam je blagoslovljeno piće koje utažuje žeđ i održava
život, a sve mimo islama je samo fatamorgana i priviđenje.''
Allah,
dž.š., podario je zdravlje, imetak, razum, ljepotu, mogućnost da
uživaju u dunjalučkim blagodatima, svim ljudima, ali jednu stvar daje
samo iskrenim vjernicima, a to je duševni mir i zadovoljstvo. Rukopis
životnog dnevnika jednog vjernika je u znaku sreće koja ne prestaje, a
smrt je samo tačka koja je također dio te sreće, pa se nakon nje
nastavlja novi red tog rukopisa koji seže u vječnost - do Dženneta i
njegovih neprolaznih užitaka.
Samoobračun
Ljudska
duša je poput djeteta, ako je odgajaš i brineš o njoj bit će dobra i
ustrajna u dobru. Ako je ostaviš i zapustiš upropastit ćeš je. Ljudska
duša je osnov preporoda pojedinca, porodice, društva. Kada se ljudske
duše očiste, a nema čišćenja bez vjere i ibadeta, onda život postaje
istinska sreća i užitak.
U
nekim predajama stoji da je, kada se osamila sa Jusufom, a.s., i kada
je htjela počiniti grijeh s njim, Zulejha pokrila lice kamenom idolu
koji je bio u njenoj sobi, da ih ne gleda dok budu činili grijeh. Na to
je Jusuf, a.s., rekao: ''Teško tebi! Stidiš se tog mrtvog kamena, a ne
stidiš se vječno Živog Koji bdije nad Svojim stvorenjima!''
Alija,
r.a., govorio je: ''Podstići svoju dušu na pokornost Allahu i bori se
protiv nje kao da se boriš sa najvećim neprijateljem, jer, najjači je
onaj čovjek koji vlada svojom dušom.''
Spominje
se da je jedan student posjetio Ibn Tejmijju dok je bio u zatvoru, pa
je u jednom trenutku, gledajući svoga šejha tako bespomoćnog, student
počeo plakati. Ibn Tejmijje mu je rekao: ''Zar plačeš zato što sam u
zatvoru?! Allaha mi, pravi zatvorenik je onaj ko je kapije svoga srca
zatvorio za Allahovu vjeru, a pravi zarobljenik je onaj ko robuje svojim
strastima.''
Uči, u ime Gospodara svoga!
Vjera
islam pridaje veliku pažnju znanju i spoznaju i podstiče na traganje za
znanjem. Prva objava Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, bila je:
Uči, u ime Gospodara svoga!
Allah
se u Kur'anu zaklinje sredstvima za pisanje i slovima koja ispisuju ta
sredstva, kao što stoji u ajetu: Nun. Tako Mi kalema i onoga što oni
pišu. (El-Kalem, 1.)
Znanje je jedna od najvećih Allahovih blagodati i preko njega se postižu visoki stepeni i na dunjaluku i na ahiretu.
Prenosi se od Enesa ibn Malika da je Poslanik, a.s., rekao: ''Traženje znanja je obaveza svakog muslimana.''
Alija,
r.a., je govorio: ''Znanje je bolje od imetka, jer znanje tebe čuva a
ti moraš čuvati imetak. Znanje je vladar, a imetak je podanik. Imetak se
umanjuje trošenjem i dijeljenjem, a znanje se time povećava.''
Imam
El-Muzeni prenosi da je Ibn Abbas rekao: ''Šejtani su pitali Iblisa:
'Hoćeš li nam objasniti zašto se raduješ smrti učenjaka, a ne raduješ se
smrti pobožnjaka?' Nakon toga, Iblis ih je odveo do pobožnjaka koji
nije učen i pitao ga: 'Može li Allah učiniti da cijeli dunjaluk stane u
ljusku jajeta?' Pobožnjak je odgovorio: 'Ne znam.' Na to je Iblis rekao
šejtanima: 'Ovo je pobožnjak koji obožava Allaha svojim neznanjem, i
zato ne zna odgovor na ovo pitanje.' Zatim ih je odveo kod učenjaka koji
je držao predavanje svojim studentima i postavio mu isto pitanje, na
koje je učenjak odgovorio potvrdno. Iblis ga je upitao: 'A kako to?'
Učenjak je odgovorio: 'Kada Allah nešto hoće onda samo kaže: -Budi!, i
ono biva!' Tada je Iblis rekao šejtanima: 'Jeste li shvatili razliku
između pobožnjaka i učenjaka. Zaista, nama učenjaci kvare naše
planove.'''
Muslimani
danas nemaju veće potrebe od proučavanja, prije svega, svoje vjere, pa
onda svih korisnih nauka i rada po tom znanju. Muslimani i muslimanke
moraju pratiti stanje, odnosno kretanja u društvu u kojem žive, a to se
ne postiže osim čitanjem, učenjem i stalnim proširivanjem vidika.
Nepoznavanje
stvarnosti može imati katastrofalne posljedice. Kao što je rekao jedan
muslimanski intelektualac: ''Naš problem nije samo u nepoznavanju
islama, već u nepoznavanju stvarnosti u kojoj živimo.''
A
ta stvarnost obilježena je i pozitivnostima i negativnostima. Što se
tiče pozitivnosti, naše vrijeme je vrijeme naučnog napretka,
tehnologije, slobode, ljudskih prava, oslobađanja od kolonijalizma,
vrijeme brzih komunikacija i progresa, vrijeme planiranja, uređenih
sistema, vrijeme u kojem se gleda na budućnost. A što se pak
negativnosti tiče, naše vrijeme obilježeno je materijalizmom i egoizmom u
kojem je čovjek praktično potčinjen materiji, a ne uzvišenim ciljevima i
principima. Ovo je vrijeme moralnog sunovrata, tjeskobe, depresije,
društvenih sukoba koji su zastrašujuće krvavi.
Žalosno
je to što mnogi muslimani i muslimanke danas, kada završe škole
prestanu sa istraživanjem i naobrazbom. A još je žalosnije to što su
nam, umjesto čitanja i studiznog bavljenja naukom, televizija i internet
postali osnovni izvori spoznaje.
Fransis
Bekon govorio je: ''Znanje je moć'', a danas, kada je svijet postao
globalno selo, najskuplja stvar je informacija, znanje, spoznaja, i onaj
ko danas posjeduje znanje, on vlada svijetom. Poznate su također
Napoleonove riječi: ''Postoje dvije snage ili moći koje vladaju
svijetom: sablja i razum. U dogledno vrijeme sablja će biti poražena
pred snagom razuma.'' Mi moramo iznova čitati Allahovu Knjigu, onako
kako je Allah zadovoljan da se čita i proučava i da se radi po njoj.
Nikada više sebi ne smijemo dozvoliti da budemo kao oni koji nose knjige
na svojim leđima, a ne rade po njima, jer, Kur'an takve poredi sa
magarcom koji nosi knjige i zna samo da mu je teško, a ne zna šta nosi
na svojim leđima.
Zaista tvoje tijelo ima pravo kod tebe
Poziv
u islam i ustrajnost na putu dobra zahtijeva također fizičku spremu,
snagu, izdržljivost, pa nije čudo što je Poslanik, a.s., govorio: ''Jak
vjernik je bolji i draži Allahu od slabog vjernika, a u obojici je
dobro. Žudi za onim što će ti korisititi, pouzdaj se u Allaha i ne
očajavaj!'' (Muslim). Naša islamska povijest je svjedok da su generacije
muslimana, koje su spojile duhovnu, moralnu i fizičku snagu, s lahkoćom
osvajale svijet u svakom pogledu. Kao što je svjedok slabosti i
stagnacije nakon što su zanemarili ove izvore snage. Važnost fizičke
snage uz moralnu snagu, shvatila je i Šuajbova, a.s., kćerka onda kada
je svome ocu predložila da uzme u najam Musaa, a.s., rekavši: "O oče
moj", reče jedna od njih, "uzmi ga u najam, najbolje da unajmiš snažna i
pouzdana." (El-Kasas, 26.). Tako islam povezuje snagu imana i fizičku
snagu.
Na Sudnjem danu neće biti ništa teže od lijepog ahlaka
U
islamu je veza između imana i ahlaka neraskidiva. Ko nema lijepog
ahlaka, njegova vjera je vrlo slaba i upitna. Ahlak je jedan od četiri
stuba u zgradi islama: iman, ahlak, ibadet i muamelat. Poslanik, a.s.,
je rekao: ''Ništa teže na Sudnjem danu neće biti od lijepog ahlaka.''
Također je rekao: ''Najbliži meni na Sudnjem danu bit će oni lijepog
ahlaka.''
Vrijednost
ahlaka ogleda se i u tome što je on suštinski vezan za poslaničku
zadaću, kao što stoji u hadisu: ''Poslat sam da usavršim moral kod
ljudi.'' Zatim, cilj svakog ibadeta u islamu je izgradnja lijepog
ahlaka. Ahlak je dokaz da smo razumjeli vjeru i da smo muslimani
praktičari, a ne samo teoretičari. I naposljetku, ahlak je najbolji
način pridobijanja ljudskih srca za islam.
Spominje
se da je jedan muslimanski trgovac stalno upozoravao svog radnika da
mušterijama ukaže na mahane robe ako one postoje i da im falš robu
prodaje po bagatelnoj cijeni. Jedanput je kroz to mjesto prošla karavana
u kojoj je bio i jedan jevrej, pa je on kupio falš robu za 300 dirhema,
a da mu radnik nije ukazao na mahanu robe. Kada je vlasnik dućana došao
primijetio je da je falš roba prodata, pa je pitao mladića kome ju je
prodao, a on mu je rekao da je naišao jedan jevrej i kupio robu za 300
dirhema. Vlasnik dućana je istog trenutka uzjahao svoga konja i krenuo
za karavanom. Tek treći dan je stigao karavanu i tražio jevreja koji je
kupio falš robu da mu vrati njegov novac. Zadivljen tim postupkom,
jevrej ga je upitao: ''Zašto si to uradio i zašto si tri dana išao za
nama da bi mi vratio novac?'' Odgovorio je: ''Uradio sam to zbog toga
što sam musliman i što je naš Poslanik, a.s., rekao: 'Ko nas vara nije
od nas.' Tada mu je jevrej rekao: ''Želim ti reći da su i moji dirhemi
bili falsifikovani, a evo ja ti sada dajem novih trista dirhema i više
od toga, jer svjedočim da nema boga osim Allaha i da je Muhammed a.s.,
Njegov poslanik.''
Čuvanje vremena i planiranje
Vjernik i vjernica ne mogu živjeti bez jasnog životnog programa i uređenog vremena, jer šta je drugo vrijeme nego život.
Allah
se u Kur'anu zaklinje vremenom i pojedinim dijelovima vremena. Zaklinje
se danom, noći, jutrom, zorom, a ono čime se Allah zaklinje u Kur'anu
upućuje na njegovu vrijednost i značaj. Muhammed, sallallahu alejhi ve
sellem, je rekao: ''Iskoristi petero prije drugih petero: život prije
smrti, zdravlje prije bolesti, slobodno vrijeme prije zauzetosti,
mladost prije starosti i bogatstvo prije siromaštva.'' (Hakim). Hasan
el-Basri je govorio: ''Zapamtio sam ljude koji su više brinuli o vremenu
nego vi o dirhemima i dinarima.''
Želeći
ukazat na važnost vremena i njegovog iskorištavanja u dobru, Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: ''Stanovnici Dženneta ni za čim
neće tugovati kao za trenucima koji su im prošli bez zikra i veličanja
Allaha.''
Najbolji je onaj čovjek koji najviše koristi ljudima
Rad,
trud i aktivizam zauzimaju posebno veliko i počasno mjesto u islamu. U
tom smislu dovoljno je spomenuti riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve
sellem: ''Kada bi nastupio Sudnji dan a u ruci nekog od vas bude
sadnica, ako može neka je zasadi prije Sudnjeg dana.'' (Ahmed). Rad je
sam po sebi poželjan i musliman treba ostati aktivan sve dok posljednja
kap ulja iz lampe njegovog života ne iscuri.
Muhammed,
sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: ''Neće niko jesti bolju hranu od
one koju je zaradio svojim rukama. Davud, a.s., se hranio od truda i
rada svojih ruku.''
Cilj
rada i privređivanja u islamu nije samo stjecanje opskrbe, iako je to
osnova, već ostvarivanje društvene sigurnosti i stabilnosti.
Alija,
r.a., je govorio: ''Nošenje kamenja s vrha planine draže mi je od
poklona. Ljudi govore da je u radu poniženje, a ja kažem da je poniženje
u pružanju ruke i traženju od drugih.''
Prenosi
se da je Šekik Belhi, učenik i prijatelj Ibrahima ibn Edhema, krenuo na
put radi trgovine, ali se nije dugo zadržao na tom putu. Ibrahim ibn
Edhem se začudio njegovom brzom povratku kući i upitao ga je zašto se
vratio, a on mu je odgovorio: ''Kada sam, u toku putovanja, odmarao na
jednom mjestu vidio sam u jednoj ruševini slijepu pticu, a onda je došla
druga ptica i donijela joj hranu. Ja sam nekoliko dana posmatrao taj
prizor i odlučio sam da se vratim. Rekao sam samom sebi: 'Onaj ko daje
opskrbu slijepoj ptici, dat će i meni.' Na to mu je Ibrahim rekao:
''Subhanallah, zar si zadovoljan time da budeš kao slijepa ptica pa da
čekaš da ti neko drugi donese hranu?! Zašto ne želiš da budeš zdrava
ptica koja radi, privređuje i pomaže sebi i drugima.''
Stoga,
neka nam motivacija u našem društvenom aktivizmu i ustrajnosti na putu
dobra budu Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, riječi: ''Najdraži
ljudi Allahu su oni koji najviše koriste drugim ljudima, najdraže djelo
Allahu je unijeti radost u srce vjernika ili mu oktloniti nevolju, ili
mu pomoći da vrati dug, ili ga nahraniti ako je gladan.''
(Sahihul-džami').
SAFF ( skinuto sa sebil.eu)
PONIZNOST
Jedan čovjek upitao je svog prijatelja:
"Vidim da dobro podnosiš iskušenja i male životne darove cijeniš i neopisivo si u njima sretan, a mudro odabireš s kim ćeš vrijeme provesti i kakve ćeš odluke donijeti. Kako to uspijevaš?"
Prijatelj mu je odgovorio:
Prijatelj mu je odgovorio:
"Kada me zadesi iskušenje, ponizno molim za strpljenje.
Kada me zadesi radost, ponizno se zahvaljujem.
Kada mi se ponudi da biram između dvoje, ponizno molim da odaberem ono u čemu je veće dobro za mene."
Kada me zadesi radost, ponizno se zahvaljujem.
Kada mi se ponudi da biram između dvoje, ponizno molim da odaberem ono u čemu je veće dobro za mene."
Nema komentara:
Objavi komentar